4 Nisan 2012 Çarşamba

Elma

Geçenlerde liderlik üzerine bir yazı yazmamız gerekti. Benim de aklıma okumak için bir kenara ayırdığım; ama bir türlü fırsat bulup okuyamadığım bir makale geldi: HBR'de çıkan "Steve Jobs'dan Gerçek Liderlik Dersleri". Adamın biyografisinden nasıl bir lider olduğuna dair çıkarımlarda bulunmuşlar.


Liderlik deyince çok "iş" kokuyor ve kulağa özenti geliyor. Ama yine de yazıyı okumanızı ve hayallerinden, kişiliğinden, duygularından ve değerlerinden vazgeçmeden mutlu, başarılı, ünlü, zengin ve etkili bir insan olmayı başaran ve kurduğu teknoloji şirkerine "Elma" adını veren bu renkli adamı tanıma fırsatını kaçırmamanızı öneririm. Bir de, ben yazıda hoşuma giden bir kaç bölümden bahsedeceğim. Hem özensiz bir çeviri yaptığım için, hem de yazı çok leziz olduğu için, tamamını okuyun derim.

  • Jobs, Hindistan'da Budizm eğitimi almış. Normal kurallar ona işlemiyor gibi davranırmış. Basitliğe tutkunmuş. Bu özellikleri Apple'ın ürünlerine de olduğu gibi yansımış bence. İlham veren, normalden farklı ve kullanımı basit ürünler yapıyorlar.

  • Jobs basitliği takdir etmeyi Atari'de gece vardiyasında çalışırken öğrenmiş. Atari'nin oyunları bir kullanım kılavuzu olmadan satılırmış. Örneğin; Star Trek oyunu için sadece şu talimatlar varmış: 1.Kartuşu tak. 2. Klingonlardan kendini sakın. :)

  • Jobs için şu yorum yapılmış yazıda: "Steve Jobs, 60'ların sonlarında San Francisco körfezinden doğan iki büyük sosyal hareketin ürünüydü. Birincisi saykodelik ilaçlar, rock müzik ve otorite karşıtlığı ile öne çıkan hippilerin ve savaş karşıtı akitivistlerin alt-kültürüydü. İkincisi ise mühendisleri, asosyal ve tuhaf bilgisayar dehalarını, kafayı bilgisayarla bozmuşları, ilk bilgisayar korsanlarını da içeren, Silikon Vadisi'nin yüksek teknoloji ve korsan kültürü idi. İkisinin de ötesinde, kişisel aydınlanmasına giden bir çok yol vardı: Zen ve Hinduizm, meditasyon ve yoga, çocukluğa inen ilk çığlık terapisi ve bütün duyuların belirli bir süre kapatıldığı duyusal yoksunluk terapisi, Esalen enstitüsü ve est tedavisi. .... Apple kurumsal bir yapı olduktan sonra bile Jobs, sanki hala bir korsan ve hippi olduğunu ispatlamak için, isyanını ve alt kültürünü reklamlarında da sürdürdü". Farklı Düşün ve 1984 reklamları da yazıda buna örnek olarak gösteriliyor. Reklamları çok beğenmedim şahsen ama, Jobs'ın bu geçmişi, alt-kültürden gelişi, kişisel gelişime ve aydınlanmaya önem vermesi, farklı yollara açık olması bana çok sıcak geliyor.

Hiç yorum yok: